Feedback leren geven en ontvangen

In Blog by Development Preview

Feedback Rewind - een ‘andere’ feedbacktraining van Ctree

Leestijd: ongeveer 5,5 minuten

Image

Feedback geven, het klinkt zo eenvoudig maar is toch voor veel mensen moeilijk. Want hoe geef je feedback? Hoe kun je ervoor zorgen dat je feedback overkomt? Wat doet feedback met je als je dit ontvangt? En hoe ga je na feedback het gesprek met elkaar aan? Wat kun je leren van feedback als persoon en als team? Tal van vragen die relevant waren voor een van onze universitaire opdrachtgevers. Hélène Rademaker en Michiel Wijnen gingen aan de slag en ontwikkelden de training ‘Feedback Rewind’. Inmiddels is de training aan zes teams gegeven. Tijd om terug en vooruit te spoelen.

Feedback geven en ontvangen

Hélène: “In de ‘Feedback Rewind’ training hebben we de balans gezocht tussen het geven van feedback en het ontvangen daarvan. Want feedback houdt niet op na het welbekende 4G model, dat vooral uitgaat van het geven van feedback. Als iemand je vertelt dat je iets beter op een andere manier kunt doen, dan doet dat iets met je als persoon. In deze feedbacktraining besteden we daarom veel aandacht aan het gesprek, na het geven en ontvangen van feedback, en de valkuilen die daarin zitten. Op een laagdrempelige manier nemen we de deelnemers mee in de theorie en oefenen we direct daarna in kleine groepjes met verschillende situaties.”

 

Image

Feedback en triggers

Michiel: “De training gaat uit van een aantal standaard triggers en soorten basisfeedback. Daardoor wordt het voor iedereen meteen herkenbaar. Denk aan het gesprek thuis met je pubers, of in het verkeer of op het werk van je collega. Feedback krijg je aan één stuk door. Het zou daarom makkelijker moeten zijn om bewust feedback te geven en te ontvangen. Maar toch blijft dit lastig. En als je feedback geeft moet je begrijpen dat dit bepaalde triggers oproept bij de ontvanger. Ben je daar bewust van en hoe ga je daarmee om?”

Hélène: “De deelnemers zijn in het begin vaak voorzichtig in het gesprek. Hierdoor komt de boodschap onvoldoende binnen bij de ontvanger. De emotie die je voelt, moet je zien over te brengen. Positief of negatief. Wanneer je dit benoemt, komt de boodschap wél over. Trap daarnaast niet in de valkuil dat je als feedbackgever direct een oplossing aandraagt. Onderzoek eerst de oorzaak van het probleem. Waar gaat het eigenlijk echt over? Je wilt na feedback het gesprek aangaan. Dit doe je niet door het zelf in te vullen, maar door samen tot dat punt te komen.”

“Feedback helpt het team om te groeien.”

Feedback als basis voor teamontwikkeling

Hélène: “Wanneer je géén feedback geeft of durft te geven, schep je mogelijk direct een norm voor bijvoorbeeld het team. Als iemand altijd consequent te laat komt, en deze persoon krijgt daar geen feedback op, dan wordt de nieuwe norm dat het oké is om te laat te komen. Door feedback te geven en daarna het gesprek aan te gaan waarom iets gebeurt, helpt dat direct mee aan de ontwikkeling van het team. Feedback helpt het team om te groeien. Door als team samen te leren hoe het geven en ontvangen van feedback werkt, kan dit na de training door ieder teamlid in verschillende werk- en privésituaties worden toegepast.”

Deepdive van drieënhalf uur

Michiel: “De training is intensief. Er wordt wel een persoonlijke laag geraakt. Toch was iedere deelnemer positief na de training. De reacties van de deelnemers waren positief, in korte tijd hebben ze veel geleerd in een fijn en veilig leerklimaat. Aan het einde voelden ze het zelfvertrouwen om direct in de praktijk aan de slag te gaan. Want iedereen deed namelijk mee. Ook deelnemers die het eerst spannend vonden.”

Hélène: “Mooi om te zien was dat deelnemers al snel op ‘champions league’-niveau met elkaar de feedbackoefeningen aangingen. Zaken die dwars zaten kwamen al snel op tafel. Er was een duidelijke behoefte om met elkaar op deze manier te praten. De handvatten die ze in de training aangereikt krijgen weten de deelnemers zo direct toe te passen. Dan is het mooi om iedereen op deze momenten een persoonlijk coachmomentje te kunnen geven.”

Michiel: “Daarnaast oefenen we ook met het ontvangen van complimenten. Positieve feedback. Hoe  ga je hier mee om als je dit ontvangt? Tijdens een oefening positief roddelen, zie we dat voor veel deelnemers deze vorm van feedback lastig is om te ontvangen.”

“We willen iets brengen en de deelnemers een stap verder helpen. De terugkoppeling van de opdrachtgever is dat het écht ‘een andere’ feedbacktraining is.”

Terugkijkend op zes trainingen

Hélène: “Als je iets doet, maak dan het verschil voor iemand. Dat is wat ik probeer te doen. Ons doel is om de deelnemers aan het denken te zetten. Dat is gelukt op een authentieke manier en dat past goed bij Ctree. We willen iets brengen en de deelnemers een stap verder helpen. De terugkoppeling van de opdrachtgever is dat het écht ‘een andere’ feedbacktraining is. Precies wat we voor ogen hebben met deze training.”

Michiel: “Het is een training op de Ctree manier. Hoe we het zelf zouden doen, hoe we het zelf zouden willen ervaren en met veel sketchnoting om uitleg te geven. We hebben het zelf bedacht, uitgewerkt en uitgevoerd. En dat is succesvol afgaand op de vele positieve reacties die deelnemers hebben gegeven. Zowel van het managementteam als van de verschillende teams.”

Toekomst?

Hélène: “Ik wil nog meer informatie meegeven over wat feedback met je doet. Hoe werkt het brein op het moment dat je feedback ontvangt? En hoe reageert je lichaam hierop? Hierdoor denk ik dat het voor de deelnemers de fysiologische reactie van feedback nog duidelijker wordt. Echter de balans moet wel goed blijven van de training, dus een mooie mix tussen theorie, voorbeelden en samen oefenen. ”

Ook interesse in de ‘Feedback Rewind’ training voor je team? Lees meer informatie over de training , of neem vrijblijvend contact op met Hélène Rademaker (helene.rademaker@ctree.nl / 06 207 195 71) of Michiel Wijnen (michiel.wijnen@ctree.nl / 06 512 212 05).